Det vi alltid vetat vet nu även Vouges läkare. En artikel i amerikanska Vogue som lyder ”Missa inte Skåne till förmån för Stockholm eller Gotland. I den sydligaste delen av Sverige hittar du fantastiska boutiquer, utsökt mat, ekologiska jordbruk och vidsträckta landskap.” kan ju få det att vattnas i munnen på vilket kommunalråd eller vilken kommunikatör som helst. Är det då dags att se över Skånes pay-off/slogan/devis för att ytterligare dra nytta av Vogues vitsord? Det kan de lärde tvista om men helt gratis bjuder vi här på några kreativa exempel.
Vi börjar med lokalt förankrade Hässleholm ”Nära till allt, långt ifrån dyrt”. Var går gränsen för nära och dyrt? Mellerud som jag tycker överträffar nästan alla med sin ”Hårda bud i Mellerud”. Vilka bor i Mellerud? Och Bollebygden som kanske lovar lite för mycket eller? ”Kommunen där vi bor bra och lever länge”. Hela 246 av Sveriges 290 kommuner har en slogan så någon nytta hoppas man ju att ”varumärkesarbetet” ska göra.
Även länder gör sitt bästa med att hitta essensen av sitt land i en kort mening som t.ex. Argentina med påståendet ”Beats to your rhythm”. Kan det vara tangon? Belgien tänker stort ”The place to be”. Tjeckien vill visa på sin historia ”Land of stories” och Litauen som vill att man som besökare ska ”See it! Feel it! Love it!”. Svårt att missförstå men kanske även svårt att leva upp till.
Kärt barn har många namn men en inte alltför vågad gissning är att intresset för platsvarumärken, place branding, destinationsutveckling inte kommer att avta utan snarare öka ytterligare med åren.
Obs! De olika slogans är hämtade på nätet och är inte faktagranskat.
Leave A Comment